Branding on Screen: Cinema, Color, and Thought in Audiovisual Discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/pa2025163

Keywords:

Cinema, Color, Semiotics, Visual Narrative, Advertising

Abstract

This article focuses on analyzing semiotics in cinema, understanding that film goes beyond being merely a tool for entertainment to become a means of connecting language, culture, marketing, and emotions through semiotics. Through images, sounds, colors, and various narratives, it shows how objects or symbols become part of the story, also influencing the viewer's memory. Special emphasis is placed on product placement, where brands are naturally integrated into the audiovisual narrative. Finally, the article reviews the evolution of semiotics in cinema, from its origins in silent films to the digital age with platforms and social media. It also highlights the importance of color as a way to communicate the emotions within a cinematic narrative.

References

1. Diéguez, F. (s.f.). Metz: La vocación empírica de la semiótica. Repositorio Digital Institucional UNA. https://core.ac.uk/download/pdf/229185723.pdf

2. Argüello Guzmán, L. A. (2020). El lector modelo: Umberto Eco. Question/Cuestión, 2(66), 1–24. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/6269

3. Loiseleux, J. (s.f.). La luz en el cine. Cloudfront.net. https://www.studocu.com/es-ar/document/universidad-nacional-de-las-artes/la-ciencia-y-la-tecnica-del-color-en-la-direccion-de-fotografia/loiseleux-jacques-la-luz-en-el-cine/11333262

4. Fernández, Gutiérrez, & Arias. (2019). Semiótica del cine. Taller de las Palabras. https://tallerdelaspalabrasblog.files.wordpress.com/2016/03/semiotica-del-cine.pdf

5. Albers.(2020).https://tallerdelaspalabrasblog.files.wordpress.com/2016/03/semiotica-del-cine.pdf

6. Rodríguez Andrés, A. (2012). La publicidad en el universo diegético del cine: Análisis de cómo las marcas y los productos se integran a las tramas de las películas. Academia.edu. https://www.academia.edu/30006613/La_publicidad_en_el_universo_dieg%C3%A9tico_del_cine_An%C3%A1lisis_de_c%C3%B3mo_las_marcas_y_los_productos_se_integran_a_las_tramas_de_las_pel%C3%ADculas

7. Watch Stranger Things | Netflix Official site. (s. f.). https://www.netflix.com/search?q=stranger&jbv=80057281

8. Blanco Desiderio. (2018). Semiótica del cine y del audiovisual. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9752655

9. Cabrejo, J. (2024). Semiótica del cine y la publicidad. EBSCO. https://research-ebsco-com.proxy.sanmartin.edu.co/c/7ja4qm/viewer/pdf/tsxu6jfal5

10. Conde, J. (Ed.). (s.f.). Semióticas del cine y del audiovisual. Academia.edu. https://www.academia.edu/42727337/Semi%C3%B3ticas_del_cine_y_del_audiovisual_Juan_Conde_ed_Introducci%C3%B3n

11. Watch Money Heist | Netflix Official site. (s. f.). https://www.netflix.com/search?q=la%20casa%20&jbv=80192098

12. Biaín, I. (s. f.). Ray Ban, Miami Vice y Top Gun: Cómo utilizar una estrategia de marketing sumamente exitosa (el product placement). InfoNegociosMiami. https://infonegocios.miami/miami/ray-ban-miami-vice-y-top-gun-como-utilizar-una-estrategia-de-marketing-sumamente-exitosa-el-product-placement

13. Jost, F. (1997). La semiología de la comunicación audiovisual y sus modelos. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 41(169), 27–43. https://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/59957

14. Pasolini, P. P. (s.f.). Más allá de Saussure: Breve ensayo sobre la semiótica y el pensamiento cinematográfico de Pier Paolo Pasolini. Ensayos Filosofía. https://www.ensayos-filosofia.es/archivos/articulo/mas-alla-de-saussure-breve-ensayo-sobre-la-semiotica-y-el-pensamiento-cinematografico-de-pier-paolo-pasolini

15. Semiológica. (s.f.). Semiótica del cine. Google Sites. https://sites.google.com/view/semiologica/semiolog%C3%ADa-del-cine

16. Zavala, L. (2023). Estética y semiótica del cine. https://www.researchgate.net/publication/377781735_Estetica_y_semiotica_del_cine

Downloads

Published

2025-06-04

How to Cite

1.
Motta Martínez JN, Rodríguez Espinosa LL, Lozano Moreno LN, García Rojas M. Branding on Screen: Cinema, Color, and Thought in Audiovisual Discourse. Southern perspective / Perspectiva austral [Internet]. 2025 Jun. 4 [cited 2025 Sep. 16];3:163. Available from: https://pa.ageditor.ar/index.php/pa/article/view/163