Gender in the interdisciplinary intersections of Art, Archives and Communication as pillars of journalists' training

Authors

  • Karla Picart Rodriguez Universidad de La Habana, Cuba Author
  • Maribel Acosta Damas Universidad de La Habana, Cuba Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/pa202534

Keywords:

feminism, Culture, Art and Archives, Memory, Communication, Journalism

Abstract

Although feminist approaches and those of a sustainable world as a whole have been making exponential progress since the 1990s, the shock of the vulnerability of human life and the planet during the global Covid 19 epidemic (2020-2021) called into question the timing of this awareness and the matrices that until now seemed defined. We agree on a perspective that establishes these dialogues in communication, art and the archive as a record, memory, junction and a return to looking at ourselves as part of the training of future journalists in Cuba. We are anchored in the class exercise Álbum de Familia (Family Album) (2017-2018-2019-2020- 2021-2022). Without a doubt, there is a before and after 2020, but the before allows us to structure the after-now to redefine the platforms of sustainable life. That is why the objective of this research is to systematize the results of the application of the teaching exercise Family Album as a practice of the introduction of the gender-memory-communication triad.

References

Azcárate, P., González- Aragón, C., Guerrero-Bey, A. y Cardeñoso J. M. (2016). Análisis de la presencia de la sostenibilidad en los planes de estudios de los grados: Un instrumento para su análisis. Educar. Recuperado de: https://educar.uab.cat/article/view/v52-n2-azcarate-gonzalez-aragonguerrero-bey-cardenoso

Bello- Uber, D. (2019). Aportaciones feministas al desarrollo sustentable de lo global a lo local. Universidad Internacional de Andalucía. Edición electrónica. Recuperado de:https://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/4027/0939_Bello.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Brea, J. L. (2003). El tercer Umbral. Estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. CENDEAC. Centro de Documentación y estudios avanzados de la Comunidad de Murcia. Recuperado de: https://libros.metabiblioteca.org/bitstream/001/426/1/El%20Tercer%20Umbral.pdf

Martín Barbero, J. (2002). Oficio de cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Santiago de Chile, Chile: Fondo de Cultura económica. S.A.

Martín Barbero, J. (2009). Entre saberes desechables, y saberes indispensables (Agendas de país desde la comunicación). Documento No 9-FECC3.Bogota, Colombia: Centro de Competencia en Comunicación para América latina.

Martínez, C. (2018). Conferencia El León vegano. Un recorrido desde Documenta 13 hasta la actualidad. La Habana, Cuba: Museo de Bellas Artes. Notas de las autoras.

Richard, N. (2006). Políticas y estéticas de la memoria. Recuperado de: https://books.google.com.cu/books?id=7mmtrnDC91wC&pg=PA10&lpg=PA10&dq=nelly+richard+Pol%C3%ADticas+y+est%C3%A9ticas+de+la+memoria&source=bl&ots=ivn8n8iwY1&sig=Zh0vJcQQsNVYyrs_DCl7icaWcn0&hl=es419&sa=X&ved=0ahUKEwj4gJG3i_jTAhVUVWMKHYBDC_AQ6AEINzAE#v=onepage&q=nelly%20richard%20Pol%C3%ADticas%20y%20est%C3%A9ticas%20de%20la%20memoria&f=false

Richard, N. (2009) Campos cruzados: crítica cultural, latinoamericanismo y saberes al borde Volumen 44 de Cuadernos Casa Editor Fondo. La Habana, Cuba: Editorial Casa de la Américas.

Richard N (2011). La crítica de la memoria. Revista de crítica cultural Recuperado de: https://www.google.com.cu/?gws_rd=ssl#q=nelly+richard%2Bmemoria

Rincón, O. (2017).De la televisión tradicional a las narrativas de la existencia .IX Encuentro Internacional de estudiosos e investigadores de la comunicación. Palacio de Convenciones. La Habana (notas de las Autoras)

Sierra, F. (2016). Capitalismo cognitivo y Economía Social del Conocimiento. La lucha por el código. Quito, Ecuador: Ediciones CIESPAL.

Verdiales, D. (2021). La mujer: pieza clave en el desarrollo sostenible. Estrategias contenidas en la Agenda 2030. Espiral (Guadalajara), vol. XXVIII, núm. 82, pp. 145-171, 2021. Universidad Rey Juan Carlos, España. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/138/13869749005/html

Downloads

Published

2025-02-15

How to Cite

1.
Picart Rodriguez K, Acosta Damas M. Gender in the interdisciplinary intersections of Art, Archives and Communication as pillars of journalists’ training. Southern perspective / Perspectiva austral [Internet]. 2025 Feb. 15 [cited 2025 Jul. 7];3:34. Available from: https://pa.ageditor.ar/index.php/pa/article/view/34