Water and Environmental Education: Pedagogical Field-Object in the Purépecha Indigenous Community of Naranja de Tapia, Michoacánagua
DOI:
https://doi.org/10.56294/pa202540Keywords:
environmental education, indigenous community, pedagogy, community knowledge, waterAbstract
The present work outlines the guidelines of an ongoing research project within the framework of the Doctorate in Education program at the Michoacan Institute of Educational Sciences. Linking formal educational processes with the community space of Indigenous peoples for the generation of environmental knowledge is a growing trend in educational research. This approach is based on the practice and experience of teachers and co-producing social actors, emphasizing the relationship between the school and community spheres.
The body of contributions generated by educational experiences in the community's hydric and social space makes it a relevant pedagogical field-object. The interactions among community actors manifest in norms, knowledge, actions, and practices related to both natural and artificial objects associated with water. From Pierre Bourdieu’s field theory perspective, these interactions create a vast repertoire of cultural and social capital, which basic education teachers can integrate into didactic strategies within formal education curricula.
The importance of proximity between the school and its community environment suggests the relevance of a curricular pedagogical intervention, intertwining the knowledge from official educational programs with that learned through everyday community life related to water use and management. This approach aligns with the framework of the New Mexican School. The ongoing research employs horizontal methodologies such as ethnographic work and participatory mapping.
References
Alesina, Lorena, et. al. (2020) en Karina Batthyány y Mariana Cabrera
(coordinadoras) Metodología de la investigación en Ciencias Sociales.
Álvarez-Gayou J. Juan Luis (2003) Cómo hacer investigación. Cualitativa
Fundamentos y metodología, Paidós, México.
Apuntes para un curso inicial, Universidad Nacional de la Plata, Argentina.
Álvarez Larrain, Alina, McCall, Michael K., León Villalobos, José María (2022) Mapeo
participativo y cartografía social de conocimientos culturales, históricos y arqueológicos: recurso práctico para profesores y estudiantes universitarios,
Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Investigaciones en Geografía Ambiental, Morelia, Michoacán de Ocampo, México.
Fauvet-Berthelot María-Francia (1993).
Bourdieu P. (2001). Poder, Derecho y Clases Sociales. Desclée De Brouwer, Bilbao,
España.
Bourdieu P. (2002). Campo de Poder, Campo Intelectual. Itinerario de un concepto.
Montressor, Argentina.
Calixto Flores Raúl y Martínez Hernández Luis Manuel (coordinadores) (2019), Educación ambiental en las escuelas de nivel básico, Red Durango de investigadores educativos, México.
Cortés Cortés Manuel, Iglesias León E. Miriam (2004) Generalidades sobre
Metodología de la Investigación, Universidad Autónoma del Carmen,
Campeche, México.
Elias, N. y Scotson, J. (1994). The Established and the Outsiders. A Sociological
Enquiry into Community Problems. London, Thousand Oaks, Nueva Delhi:
SAGE Publications.
Fraume, Nestor Julio (2006) Diccionario ambiental / Nestor Julio Fraume. Bogotá:
Ecoe Ediciones.
Freire, Paulo (2010). Cartas a quien pretende enseñar, siglo XXI, Argentina.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio M. del P. (2014).
Metodología de la Investigación, Mc. Graw Hill, México.
Márquez Delgado, D. L., Hernández Santoyo, A., Márquez Delgado, L. H., &
Casas Vilardell, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y
metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 301-310, Universidad de Cienfuegos, Cuba.
Mendoza Zuany, Rosa Guadalupe; Dietz, Gunther; Alatorre Frenk, Gerardo (2018)
Etnografía e investigación acción en la investigación educativa: convergencias, límites y retos, Revista Interamericana de Educación de Adultos, vol. 40, núm. 1, Enero-Junio, pp. 152-169 Centro de
Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el
Caribe, México.
Morin, Edgar (1990). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa, Paris.
Musitu-Ferrer, D., Esteban Ibáñez, M., León-Moreno, C., Callejas Jerónimo, J. E., &
Amador-Muñoz, L.V. (2020). Fiabilidad y validez de la escala de actitudes
hacia el medio ambiente natural para adolescentes (Aman-a). Revista de
Humanidades, 39, 247-270.
Phillip, Kottak C. (2011). Antropología cultural, Mc Graw Hill, México.
Ramos Galarza Carlos (2020) Los alcances de una investigación. CienciAmérica, Vol. 9(3), Estados Unidos.
Reyes Escutia Felipe, Bravo Mercado María Teresa (2008). Educación ambiental para la sustentabilidad en México: Aproximaciones conceptuales, metodologías y prácticas, Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas, México.
Santos, Milton. (2000). La naturaleza del espacio: Técnica y tiempo. Razón y
emoción, Barcelona: Ariel. -----
Terrón Amigón, Esperanza (2008) Educación ambiental. representaciones sociales de los profesores de Educación básica y sus implicaciones educativas. Tesis de doctorado en pedagogía. UNAM. México.
Troncoso, (2010) Manejo de recursos forestales en la región purépecha: diseño, difusión y adopción
Viniegra-Velázquez Leonardo (2021) Colonialismo y educación médica: ¿educare o educere?, Permanyer, México.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Fernando Chávez Durán, Rosalía López Paniagua (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.