Promoting peace education in schools: management strategies for comprehensive early childhood education in La Guajira

Authors

  • Emérita Muñoz Estrada Grupo de investigación Educaré, Universidad de La Guajira, Colombia Author
  • Norys Jiménez Pitre Grupo de investigación Educaré, Universidad de La Guajira, Colombia Author
  • Delio Mora Pontiluis Grupo de investigación Educaré, Universidad de La Guajira, Colombia Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/pa202446

Keywords:

Coexistence and Peace, Culture of Peace, Post Conflict, School, Pedagogical, Violence

Abstract

This paper is based on a research that explores the relationship between coexistence and school peace as a fundamental basis for the quality of early childhood education in the Department of La Guajira, Colombia. The study, framed in a participatory action research methodology with a qualitative and quantitative approach, aimed to contribute to the formation of a culture of peace in children through the implementation of a program of school coexistence managers

References

1. Carreras, L. (1995). Cómo educar en valores: Materiales, textos, recursos y técnicas (Vol. 131). Narcea Ediciones.

2. Duarte, D. (2003). Ambientes de aprendizaje: Una aproximación conceptual. Estudios pedagógicos (Valdivia), (29), 97–113.

3. Elias, N. (2015). La soledad de los moribundos. Fondo de Cultura Económica.

4. Fidias, G. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 6ta. Venezuela: Episteme.

5. Franco, M. (2010). La situación de la educación para la paz en México en la actualidad. Espacios públicos, 13(27), 149–164.

6. Giroux, H. A. (1999). Teoría y resistencia en educación: Una pedagogía para la oposición. Siglo xxI.

7. Hernandez Sampieri, R., Fernandez Collado, L., & Baptista. (2010). Metodologia de la investigación, 5ta edición, editorial Mc. Graw Hill, México DF, México.

8. Kröyer, O. N., & Reyes, M. (2011). Análisis de la convivencia escolar en segundo ciclo básico de la comuna (municipio) de Tomé: Percepción de los actores. Psychology, Society & Education, 3(2), 83–97.

9. Leiva Neuenschwander, P. I. (1999). Educación para la democracia: Recuento de experiencias internacionales. Estudios pedagógicos (Valdivia), (25), 91–112.

10. Meneses, F. R., & Reyna, J. G. E. (2015). Marco teórico y conceptual de la educación inclusiva y su vinculación con la educación para la paz. Ra Ximhai, 11(1), 153–168.

11. Olivencia, J. (2010). Educación intercultural y convivencia desde la perspectiva docente.

12. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 14(3), 251–274. Ruiz, R. (2007). La convivencia: Un regalo de la cultura a la escuela. Idea La Mancha: Revista de Educación de Castilla-La Mancha, (4), 50–54.

13. Schroeder, R., Almada, M. G. C., & Santalla, J. (2005). Administración de operaciones: Casos y conceptos contemporáneos. McGraw-Hill.

Downloads

Published

2024-07-26

How to Cite

1.
Muñoz Estrada E, Jiménez Pitre N, Mora Pontiluis D. Promoting peace education in schools: management strategies for comprehensive early childhood education in La Guajira. Southern perspective / Perspectiva austral [Internet]. 2024 Jul. 26 [cited 2024 Dec. 16];2:46. Available from: https://pa.ageditor.ar/index.php/pa/article/view/65