Importance of the knowledge and uses of popular music in the social learning of students

Authors

  • Delio Jacobo Mora Pontiluis Universidad de La Guajira. Grupo de Investigación: Educare. Colombia Author
  • Edibeth Joselin Mora Atencio Universidad de La Guajira. Grupo de Investigación: Educare. Colombia Author
  • Emérita Sofia Muñoz Estrada Universidad de La Guajira. Grupo de Investigación: Educare. Colombia Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/pa202441

Keywords:

Use, knowledge, Social Learning, Education

Abstract

The present work seeks to raise awareness of the knowledge and use of popular music, which affect the social learning of the students of the Faculty of Education of the University of La Guajira. The transcendence and the roots of popular music, especially the vallenato in the daily life of the students of this population, the learning for life. Once the application instruments and all the epistemological theoretical reference were designed, we proceeded to the application of the measurement tools. The interviews with the students were conducted at the Faculty of Education of the University of La Guajira. Critical judgment experts were interviewed in the cities of Riohacha and Valledupar. Analysis, interpretation, segmentation and codification of the responses were recorded in the qualitative analysis matrix designed for this purpose. A preliminary conclusion was made for each question and served as input for the results, conclusions and final recommendations of the project. The work shows the decipherment and social consensus that vallenato music is a frame of reference fixed by culture and that its meaning is only understandable in relation to the determined social context. This scenario or context fixes the communicative role of music in the individual. When interpreting the imaginaries that most affect the social learning of the students of the Faculty of Education in relation to the use of vallenata music, both the voices of the students and the experts, a strong inclination towards machismo and hedonistic behavior is found

References

1. Araujonoguera, Consuelo. 1973. Vallenatologa. Bogotá. Ediciones Tercer Mundo Araujonoguera, Consuelo. 1988. Rafael Escalona el hombre y el mito. Bogotá. Planeta Blacking, Jhon. 1973. ¿Hay música en el hombre? Madrid. Música. Alinaza editorial. Blaukopf, Kurt. 2009. Sociología de la música. Milano: Real musical.

2. Canto Ortiz, Jesús M. 1994. Psicología social e influencia. Málaga: ediciones Ajilbe Cataño Bracho, Juan. 2007. El canto vallenato. Arte y comunicación. Valledupar: Gobernación del cesar

3. Cruces, Francisco y otros. 2001. Las culturas musicales. Madrid: Editorial Trotta Durand, Gilbert. 1982. Las Estructuras Antropológicas de lo Imaginario. Madrid: Taurus ediciones

4. Durand, Gilbert. 2000. Lo Imaginario. Barcelona: ediciones del bronce

5. Figueroa, José Antonio. 2009. Realismo mágico, vallenato y violencia política en el Caribe colombiano. Instituto colombiano de antropología e historia

6. Hormigos, Ruiz Jaime. 2008. Música y sociedad. Madrid: DATAUTOR

7. Llerena Villalobos, Rito. 1985. Memoria cultural en el Vallenato. Medellín: Impresiones Quirama

8. Loyola, Fernández José. 2013. La charanga y sus maravillas, orquesta Aragón. Barranquilla, Colombia. Fondo Editorial del Caribe.

9. Medina Lima, Ismael. 2003. Vallenatos en su tinta. Cali: PISCCIOTTI Morris, Charles. 1992. Psicología. México: Prentice Hall

10. Reynoso, Carlos. 2006. Antropología de la música I. Colección complejidad humana. Reynoso, Carlos. 2006. Antropología de la música II. Colección complejidad humana. Swanwick, Keith. 1991. Música, pensamiento y educación. Madrid: Ediciones Morata S.A.

11. Urbina Joiro, Hernán. 2003. Lírica vallenata. Bogotá: Convenio Andrés Bello Vigotsky, Lev. 2006. La imaginación y el arte en la infancia. Madrid: Akal ediciones Wade, Peter. 2002. Música, raza y nación. Bogotá D.C. – Colombia.

12. Escamilla Morales, Julio. 2005. La canción vallenata como acto discursivo. Barranquilla: Universidad del Atlántico.

13. Medina, Abel. 2015. Rafael Manjarrez. El canto inspirado de un trovador. Riohacha: Editorial Gente Nueva

14. Willems, Edgar. 2011. Las bases psicológicas de la educación musical. Barcelona: Paidós educador

15. Willems, Edgar. 2002. El valor humano de la educación musical. Barcelona: Paidós educador

16. Abello Vives, Alberto. 2006. El Caribe en la nación colombiana. Bogotá: museo nacional de Colombia y Observatorio del Caribe colombiano

17. Conde Calderón, Jorge. 2006. El Caribe en la nación colombiana. Bogotá: museo nacional de Colombia y Observatorio del Caribe colombiano

18. Zambrano Pantoja, Fabio. 2006. La construcción del territorio Caribe. Bogotá: museo nacional de Colombia y Observatorio del Caribe colombiano

19. Eisner, Elliot W. 1988. El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona: Editorial Paidos

20. Eco, Humberto. 1992. Los límites de la interpretación. Milano: Editorial Lumen Bauman, Zygmunt. 2002. La cultura como praxis. Barcelona: Paidos

21. Connor, S. (2002). Cultura postmoderna. Introducción a las teorías de la postmodernidad. Madrid: Akal.

Downloads

Published

2024-07-27

How to Cite

1.
Mora Pontiluis DJ, Mora Atencio EJ, Muñoz Estrada ES. Importance of the knowledge and uses of popular music in the social learning of students. Southern perspective / Perspectiva austral [Internet]. 2024 Jul. 27 [cited 2024 Dec. 16];2:41. Available from: https://pa.ageditor.ar/index.php/pa/article/view/69