Technological mediations in environmental education. Analysis from the teacher’s point of view
DOI:
https://doi.org/10.56294/pa202440Keywords:
Technological Mediations, Environmental Education, Teaching PracticeAbstract
The objective of this research was to analyze the considerations of elementary school teachers of urban official institutions in the city of Monteria on the use of technological mediations in environmental education. It is based on the interpretative epistemic model, with a qualitative type of research. Likewise, it assumes the phenomenological method, with a field design. A semi-structured interview and a focus group were used to collect information. The integration of ICT tools in the pedagogical practices of teachers is done in a strategic manner and oriented to active and collaborative learning. For example, teachers use online platforms to assign research projects and collaboration among students, encouraging teamwork and problem solving. One of the most recurrent difficulties identified by teachers is the digital divide, which refers to inequalities in access to and use of technology among students. This gap can manifest itself in the lack of adequate devices, limited internet connectivity or lack of digital skills, which limits the scope and effectiveness of ICT-based teaching strategies. Teachers recognize the importance of addressing this gap to ensure equity in access to educational opportunities
References
1. Castro, D. Fonseca, K y Mesa, N. (2014). Diseño e implementación de un sitio web y una plataforma virtual de aprendizaje como estrategia para promover el programa de licenciatura en ciencias sociales y educación ambiental de la universidad de Cartagena. Colombia. Universidad de Cartagena.
2. Fernández, A., & Gómez, E. (2022). Tecnología y educación ambiental: Hacia un aprendizaje inclusivo y sostenible. Editorial Universitaria.
3. García, L. (2020). Educación ambiental para el siglo XXI: Enfoques y desafíos. Ediciones Eco.
4. Hammersley, M. (2013). ¿Qué es la investigación cualitativa? Londres y Nueva York: Bloomsburry.
5. Hernández, R., Fernández, C y Baptista, P. (2018). Metodología de la investigación. Editorial Mc Graw Hill.
6. Hurtado, J. (2010). Metodología de la Investigación Guía para la comprensión holística de la ciencia. Cuarta Edición. Caracas: Editorial Fundación
7. López, F., & Martínez, M. (2021). El aprendizaje basado en proyectos en la educación ambiental: Una estrategia para la conexión con el entorno. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 435-450.
8. Morín, E. (2002). La cabeza bien puesta. Buenos Aires: Ediciones Nueva visión.
9. Morin, E. (1999). Los desafíos de fin de siglo. Conferencia, en el marco del Ciclo de Conferencias de la Escuela de Gobierno para Jóvenes organizado por el Instituto Provincial de la Administración Pública. Buenos Aires, Arg.
10. Pérez, A., & Hernández, D. (2020). Las TIC en la educación ambiental: Potencialidades y retos para el desarrollo sostenible. Educación y Tecnología, 5(1), 22-34.
11. Quintero, M. (2019). Las concepciones de ambiente inciden en el modelo de enseñanza de la educación ambiental. Entramado vol.15, No .2 julio - diciembre de 2019, p. 130 - 147. ISSN 1900-3803 / e-ISSN 2539-0279.
12. Quintero, M., y Solarte, M. (2019). Las concepciones de ambiente inciden en el modelo de enseñanza de la educación ambiental. Entramado vol.15, No .2 julio - diciembre de 2019, p. 130 - 147. ISSN 1900-3803 / e-ISSN 2539-0279.
13. Romero, A. (2019). Comparación del aprendizaje basado en proyectos con mediación de las TIC respecto al modelo de aprendizaje tradicional. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
14. Salcedo, H. (2017), Hacia un nuevo giro epistemológico en el pensamiento de Edgar Morin. El caos como organización. Tesis doctoral, U.P.B., Medellín.
15. Sánchez, J., & Rodríguez, H. (2019). “Incorporación de tecnologías digitales en la educación ambiental: Experiencias y perspectivas”. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 18(2), 91-105.
16. Taylor, J. y Bodgan, H. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kilia Piedrahita Hoyos (Author)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.