Social resilience and higher education: strategies for educational continuity and pillars in times of pandemic from student perspectives

Authors

  • Tamara Abigail Bitar Universidad Nacional de San Juan. Argentina Author
  • Marta Pérez Universidad Nacional de San Juan. Argentina Author
  • Américo Sirvente Universidad Nacional de San Juan. Argentina Author
  • Luis Bonatti Universidad Nacional de San Juan. Argentina Author
  • Bettina Sassu Universidad Nacional de San Juan. Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/pa202436

Keywords:

Social Resilience, COVID 19, Higher Education, Pillars, Educational Continuity

Abstract

The study aims at a first approach to university students in relation to the group/collective anchors they had, during the COVID 19 pandemic, and made viable the continuity of their career, instead of abandoning it. Two main objectives of the current research are: To know the resilient strategies that made possible the educational continuity of Social Work and Political Science students during the pandemic. To describe the social anchors of the students that favored such continuity. The methodology implemented is based on an exploratory descriptive study, whose first approach is based on the triangulation of qualitative and quantitative methods. So far, 50 % of the research plan has been achieved

References

1. Bitar, T. (2.015). Un pueblo resiliente al pie de los Andes. Historias cotidianas en una escuela rural de San Juan, Argentina. Editorial Publicia.

2. Bitar, T. (2.021). Second Life y las Nuevas Tecnologías en los Aprendizajes. Hacia la Resiliencia Educacional desde la Docencia “Aprender a Hacer”. Editorial Universidad Nacional de San Juan.

3. Bitar, T. (2.021). Resiliencia y Ocio: Un Escenario Promotor del Desarrollo. Editorial Universidad Nacional de San Juan.

4. Dicciomed. diccionario médico-biológico, histórico y etimológico. Ediciones Universidad Salamanca. https://dicciomed.usal.es/palabra/distres Rescatado el 14/11/2.022

5. Escuela de Psicología Social del Sur. Institución Educativa de Nivel Superior. DGEGP A-1389. https://psicologiasocial.com.ar/enrique-pichon-riviere/ Rescatado el 08/08/2.022

6. Forés, A. & Grané, J. (2.008). La resiliencia. Crecer desde la adversidad. Plataforma Editorial.

7. Frouard, J. (2.020). Algunas reflexiones sobre la amenaza del coronavirus. Psychoanalysis.today. http://www.psychoanalysis.today/es-ES/PT-Covid-19/Quelques-reflexions-sur-la- menace-du-coronavirus.aspx Rescatado el 15/11/2.022

8. Galende, E. (1.998). De un horizonte incierto. Editorial Paidós. Serie Psicología Profunda.

9. Gampel, Y. (2.002). El dolor de lo social. Psicoanálisis, Asociación Psicoanalítica de Buenos Aires - Vol. XXIV - Nº 1/2 –

10. Gampel, Y. (2.0 20). Un vacío presente, lleno de ausencia. Psychoanalysis.today https://www.psychoanalysis.today/es-ES/PT-Articles/Gampel102820/A-present-void,-full-of-absence.aspx Rescatado el 15/11/2.022

11. Gómez, Gabriela, & Rivas, Marlene. (2017). Resiliencia académica, nuevas perspectivas de interpretación del aprendizaje en contextos de vulnerabilidad social. Calidad en la educación, (47), 215-233. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000200215 Rescatado el 16/11/2.022

12. Granada-Echeverry, P. & Alvarado, S. (2.010). Resiliencia y sentido político en niños y niñas en situación de calle. Revista Latinoamérica de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8 (1), 311-327. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.crsi Rescatado el 16/11/2.022

13. Granados-Ospina, L.; Alvarado-Salgado, S. & Carmona-Parra, J. (2.017). El camino de la resiliencia: del sujeto individual al sujeto político. Revista Internacional de Investigación en Educación, 10 (20), 49-68. http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/collect/co/co001/index/assoc/D8612 Rescatado el 16/11/2.022

14. Gutiérrez, A. (2.006). “Prácticas Sociales. Introducción a Pierre Bourdieu”. Ferreyra Editor.

15. Henderson Grotberg, E. (2.004). Adolescentes contra la violencia: el poder de la resiliencia. En Melillo, A., Suárez Ojeda, E.,Rodríguez, D. (Compiladores). Resiliencia y Subjetividad. Los ciclos de la vida. 155-171. Editorial Paidós. Tramas Sociales.

16. Kotliarenco, M., (2014). CEANIM: 34 años de historia de resiliencia comunitaria. En J.M. Madariaga (Coord.). Nuevas miradas sobre la resiliencia: ampliando ámbitos y prácticas, 153-171. Barcelona: Gedisa.

17. Lazcano, I; y Madariaga, A. (2016). El valor del ocio en la sociedad actual. En MA. Berthet; I. Lazcano; L. Lombi (y otros), La marcha nocturna ¿Un rito exclusivamente español? FAD y Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. Pp. 15-33. ISBN: 978-84-92454-33- 4.

18. Melillo, A.; Suarez, E. & Rodríguez, D. (2004). Resiliencia y Subjetividad. Los Ciclos de la Vida. Editorial Paidós.

19. Melillo, A., (2004). Realidad Social, psicoanálisis y resiliencia. En Melillo, A.; Suárez, E. & Rodríguez, D. Resiliencia y Subjetividad (Comp.). Los Ciclos de la Vida, 63-76 Editorial Paidós.

20. Melillo, A., (2004). Sobre la necesidad de especificar un nuevo pilar de la resiliencia. En Melillo, A.; Suárez, E. & Rodríguez, D. Resiliencia y Subjetividad (Comp.). Los Ciclos de la Vida, 77-90 Editorial Paidós.

21. 1.968 Grupalista. Biblioteca de Psicología Social Pichoniana. 2.015. Diccionario de Psicología Social. Beyer, Ricardo. http://milnovecientossesentayocho.blogspot.com/2015/02/diccionario-de-psicologia- social-letra-a.html Rescatado el 07/08/2.022

22. Naciones Unidas. Impacto Académico. COVID-19 y educación superior: El camino a seguir después de la pandemia https://www.un.org/es/impacto-acad%C3%A9mico/covid-19-y-educaci%C3%B3n-superior-el-camino-seguir-despu%C3%A9s-de-la-pandemia-0 Rescatado el 14/11/2.022

23. Naciones Unidas. Colombia. OPS. OMS. Resiliencia en tiempos de pandemia: Claves para fortalecer los recursos psicológicos en el aislamiento y distanciamiento social. Apuntes para reflexionar. https://www.paho.org/es/documentos/resiliencia-tiempos-pandemia Rescatado el 17/11/2.022

24. Real Academia Española. (2014). Diccionario de la Lengua Española. (23 Edición). https://dle.rae.es/resiliencia?m=form

25. Vanistendael, S. & Lecomte, J. (2.002). La Felicidad es posible. Despertar en niños maltratados la confianza en sí mismos: construir la Resiliencia. Editorial Gedisa.

26. Vanistendael S. & Lecomte, J.(2.004). Resiliencia y sentido de vida. En Melillo, A., Suárez, E., Rodríguez, D. Resiliencia y Subjetividad (Comp.). Los Ciclos de la Vida, 91-101. Editorial Paidós.

27. Vanistendael, S.; Gaberan, P., Humbeeck, B.; Lecomte, J.; Manil, P.& Rouyer, M. (2.013). Resiliencia y humor. Editorial Gedisa.

28. Vanistendael, S., (2014). Resiliencia: el reto del cambio de mirada. En J.M. Madariaga (Coord.). Nuevas miradas sobre la resiliencia: ampliando ámbitos y prácticas, 53-67. Editorial Gedisa.

Downloads

Published

2024-07-27

How to Cite

1.
Bitar TA, Pérez M, Sirvente A, Bonatti L, Sassu B. Social resilience and higher education: strategies for educational continuity and pillars in times of pandemic from student perspectives. Southern perspective / Perspectiva austral [Internet]. 2024 Jul. 27 [cited 2024 Dec. 16];2:36. Available from: https://pa.ageditor.ar/index.php/pa/article/view/72